14 helmi Osaavat ihmiset ja onnistuneet kohtaamiset
Vuodesta 2019 on tulossa “ihmisten vuosi”. Näin on ainakin maailmalla puhuttu. Myös me aloimme puhumaan ihmisistä viime kesänä ja aloimme tuomaan etenkin markkinoinnissa esille näitä homo sapiens -lajin edustajia. Puhuimme myös työntekijöiden vuodesta ja asiakkaiden vuodesta, mutta lopulta päädyimme ihmisten vuoteen – niin kuin moni muukin päätyi. Ehkä kerromme vielä myöhemmin lisää omista ihmisajatuksistamme, mutta nyt katson asiaa hieman markkinoinnin näkökulmasta.
Emme siis keksineet yksin “ihmisten vuotta”, mutta ehkä silti olemme IT-alalla hieman etunenässä, koska vaihdoimme tietokoneiden, bittien ja tuntemattomien hakkereiden kuvat omiin kasvokuviin ja levittelimme näitä kuvia markkinointikanavamme täyteen (voit katsoa www.opsec.fi -etusivun, niin ymmärrät). Aloimme siis myymään ja markkinoimaan itseämme. Näin meistä tuli yhtäkkiä “itserakkaita” – oma kuva siellä, oma kuva täällä..
Meidän tärkein tuote on kuitenkin osaava ihminen, joten miksi emme markkinoisi itseämme. Joka päivä ympärilläni olevat homo sapienssit eli osaavat työkaverini sujuvasti tutustuvat asiakkaan IT-ympäristöön ja selvittävät asiakkaan työssä olevat ongelmakohdat. Sitten he johtavat, tukevat, valvovat, ylläpitävät, tutkivat, raportoivat, kouluttavat, neuvovat, asentavat, korjaavat, auttavat, jne. Samalla, kun he tekevät näitä asioita hyvin, he markkinoivat itseään, työkavereitaan ja yritystämme. Jos joku asia, niin tämä on tärkeää markkinoinnin kannalta. Tämä on myös se tärkein syy, miksi asiakkaamme usein suosittelevat palveluitamme muille.
Ihmisten kohtaaminen on aina markkinointia
Joka päivä töihin tullessa kohtaamme työkavereita sekä olemassa olevia että tulevia asiakkaita. Usein myös yhteistyökumppaneita. Eikä ole ihan sama, miten kaikki nämä kohtaamiset hoidetaan. Kohtaamiset tapahtuvat kasvotusten, videoneuvotteluissa, puhelimissa, sähköposteissa, somekanavissa, jne. Tämä vaatii jokaiselta meiltä taitoa ainakin kuunnella, lukea ja kirjoittaa, mutta täytyy myös mukautua kohtaamiskanavien tapoihin ja olla valmis auttamaan. Kohtaamiseen on aina yleensä joku hyvä syy.
Jokainen kohtaaminen on siis markkinointia. Joku väittää, että se on usein asiakaspalvelua, niin kyllä, mutta markkinointi, myynti ja asiakaspalvelu ovatkin yhtä ja samaa kokonaisuutta. Ne eivät ole yksittäisiä henkilöitä, osastoja tai tekoja. Hyvin hoidettu kohtaaminen on aina samanaikaisesti erinomaista markkinointia, myyntiä ja asiakaspalvelua. Siksi me panostamme ihmisten kohtaamiseen ja auttamiseen sekä laadukkaaseen tekemiseen.
Meillä osaava ihminen on aina avainasemassa, koska yksikään tietokone ei voi yksin korjata asiakkaan “Miksei tämä toimi?” -ongelmaa. Yksikään lisenssi ei voi yksin johtaa asiakkaan tietoturvaa. Eikä yksikään järjestelmä voi huolehtia asiakkaan henkilötietojen käsittelystä. Tarvitaan aina osaavia ja asiantuntevia ihmisiä sekä onnistuneita kohtaamisia asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Hyvää ystävänpäivää ihmiset!
Annukka Talvitie
markkinointi ja viestintä
IT-joukkueen pelaaja #10