Kankarin Kaluste ulkoisti tietotekniikkansa Opsecille

Kankarin Kaluste Oy on kalustanut suomalaisia koteja jo yli 30 vuoden ajan. Kankarin keittiöt, kylpyhuoneet ja muut kodin kalusteet ovat 100 % suomalaista työtä. Yritys on perustettu 1980 ja se on yksi maamme suurimmista vanhempien kerrostalojen kalustesaneeraajista. Kankari toimii yhteistyössä rakennusliikkeiden kanssa uudisrakennusten kalusteiden suunnittelijana ja valmistajana. Yritys hoitaa niin uudet tilat kuin peruskorjattavat kohteet kuntoon laadukkaalla työllä ja lopputuloksella. Toimipisteet sijaitsevat Kihniössä ja yritys työllistää noin 70 henkilöä. Kihniön tehtaalla valmistetut korkeatasoiset kalusteet kestävät aikaa ja kulutusta.

Opsec toimittaa Kankarille nykyaikaiset ja turvalliset yritystason IT-ratkaisut. Toimimme myös Kankarin IT-tukena.

Ennen yrityksen IT:n ulkoistamista Kankarin teknologiaratkaisut eivät tukeneet yrityksen toimintaa riittävästi.

– Käyttämämme järjestelmät saattoivat kaatuilla, serverit eivät pysyneet päällä ja tekniset toimintomme olivat osin tehottomia, kuvailee Kankarin Henna Mäkinen ja jatkaa:

– Meillä oli hyvä IT-tukihenkilö, mutta hänen ollessaan lomalla tai muuten poissa, ei meillä ollut mitään sellaista teknistä tukea, jolta olisimme ongelmatilanteissa saaneet apua. Tämä oli meille suuri murhe yritystoimintamme kannalta.

”Kaikin puolin kokemus tekniikan ulkoistamisesta on ollut hyvä ja jään miettimään, miksi emme tehneet tätä aikaisemmin!”

Kankarissa IT oli aina pääasiallisesti hoidettu yrityksen sisällä itsenäisesti. Ulkoistamista ryhdyttiin pohtimaan, kun teknisiä ongelmia ilmaantui jatkuvasti, työn tekeminen vaikeutui merkittävästi, eikä apua ollut saatavilla.

– Ennen ulkoistamista mietimme kovasti sitä, millaisia IT-palveluntarjoajien toimintatavat ovat ja sopivatko ne meidän yrityksemme kanssa yhteen, kertoo Mäkinen pohdinnoistaan ennen yhteistyötä Opsecin kanssa.

– Kun olimme ensi kertaa Opsecin IT-palvelusuunnittelijaan yhteydessä, koin, että ongelmamme ymmärrettiin hyvin. Asiantuntijoilla oli heti selkeä näkemys siitä, kuinka yrityksemme IT-ratkaisut on järkevin toteuttaa. He ehdottivat aktiivisesti toimintamalleja, jotta tekniikka saatiin tukemaan liiketoimintaamme. Projektin alkaessa asiantuntijat ymmärsivät puolesta sanasta, mitä tarkoitin. Yhdessä keskustellen löysimme teknisesti toimivan ja meille sopivan tavan. Kun IT:n ulkoistamisen konkreettisiin toimenpiteisiin ryhdyttiin, aikataulussa pysyttiin ja meitä informoitiin projektin etenemisestä hyvin, kuvaa Mäkinen.

– Alussa esiintyi joitain teknisiä ongelmia, mutta niitä ratkottiin Opsecin puolesta jopa öisin, jotta siirtyminen ei vaikeuttaisi päivisin tekemäämme työtä. Ongelmakohdissa Opsec ei perääntynyt, vaan otti tilanteet vastuulleen ja haltuun, muistelee Mäkinen ilahtuneena.

”Opsecin asiakaspalvelu ja tekninen tukipalvelu on hyvää ja nopeaa!”

Kankarin kaluste etsi kumppania, joka ratkaisisi yrityksen IT-ongelmat, mutta myös tarjoaisi tukea ja nopeaa apua ongelmatilanteissa.

Mäkisen mukaan Opsecin kanssa heillä ei ole huolta siitä, että IT-asioiden kanssa jäisi yksin. Erityistä kiitosta saa teknisen tuen nopeus:

Tekninen tuki tulee vaikka käymään paikanpäällä hoitamassa asioita. Meillä on nyt varmuus asioiden toimimisesta ja siitä, että kaikissa tilanteissa saamme apua.

“Myös Opsecilta on usein otettu meille päin yhteyttä. Tämä on rahanarvoinen hyöty meille. Yrityksemme tuotannon systeemit toimivat ja niihin ei tule katkoksia, sillä ongelmien ratkaisu on Opsecin myötä nopeutunut huomattavasti. Nyt meillä on varmuus tekniikasta! Turvallisuuden tunteemme on lisääntynyt. Lisäksi varmuuskopioinneista meidän ei tarvitse enää murehtia, vaan nekin on hoidossa asiallisesti niin kuin yrityksellä kuuluukin olla,” päättää Mäkinen.

”Tekniikan ulkoistaminen on ollut kaikin puolin hyvä kokemus. Miksi emme tehneet tätä aikaisemmin! Opsecin teknisillä asiantuntijoilla on selkeät näkemykset siitä, miten yrityksemme IT on paras toteuttaa. Yhdessä keskustellen olemme löytäneet sopivat ratkaisut. Opsecilla ei väistelty yhteisessä IT-projektissamme.”

”Opsecin tekninen tuki on helposti tavoitettavissa ja nopea – meillä ei ole huolta, että jäämme IT-asioiden kanssa yksin.”

 

Henna Mäkinen | Kankarin Kaluste Oy

kankari